Άρθρα και Νεα

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

Το Θέατρο στην Εκπαίδευση

Ημερομηνια: 09-01-2018

     

Η χρήση των τεχνών έχει αποδειχθεί ότι συμβάλει ζωτικά στην ολιστική μάθηση του παιδιού, αποτελώντας ένα ισχυρό εργαλείο στα χέρια των εκπαιδευτικών. Εισάγοντας τις τέχνες μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία δημιουργείται το κατάλληλο έδαφος για ευαισθητοποίηση των αισθήσεων, καλλιέργεια της φαντασίας, κριτική σκέψη, έκφραση και  προώθηση διαλόγου, συμβάλλοντας πολύπλευρα στην ανάπτυξη του παιδιού.

      Κυρίαρχη θέση σ’ αυτή τη διαδικασία έχει το θέατρο, μια τέχνη σύνθετη και συλλογική αφού συνδυάζει λόγο και αφήγηση, κίνηση και μουσική, εικαστικά και σκηνογραφία, αρμονική συνεργασία και αλληλεπίδραση διαφορετικών ατόμων. Οι μαθητές μέσα από το θέατρο προσεγγίζουν τη γνώση βιωματικά, έχοντας την ευκαιρία να σκέφτονται όχι μόνο ως παρατηρητές, αλλά σαν ενεργά πρόσωπα, καλλιεργώντας δεξιότητες γνωστικές, επικοινωνιακές και συναισθηματικές. Κατά αυτόν τον τρόπο, εισάγοντας το θέατρο στην εκπαιδευτική διαδικασία, πέρα από την αισθητική εμπειρία και την επαφή με την τέχνη αυτή καθ’ αυτή,  προσφέρεται και μια διαφορετική εμπειρία μάθησης σε σχέση με τις παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας που επιτάσσει η σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα.

      Τα πολλαπλά οφέλη της αξιοποίησης του θεάτρου ως εργαλείο μάθησης έχουν αποδειχθεί σε θεωρητικό αλλά και πρακτικά επίπεδο. Παρ’ όλ’ αυτά, στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, τις περισσότερες φορές το θέατρο χρησιμοποιείται για την ψυχαγωγία των παιδιών χωρίς να συνδυάζεται άμεσα με τη μαθησιακή διαδικασία και το γνωστικό αντικείμενο. Υπάρχει έντονα η ανάγκη για περισσότερες ευκαιρίες και «χώρος» στις τέχνες, ώστε να σχηματιστούν πρότυπα επιμόρφωσης «ανοιχτά στον στοχασμό, την δημιουργικότητα, την εκφραστικότητα και την αυτονομία (Deldime, R.,1996)». Απαραίτητη προϋπόθεση για την αποτελεσματικότητα των παραπάνω, είναι ο καθορισμός συγκεκριμένων και καθαρά διαμορφωμένων εκπαιδευτικών στόχων, η υποστήριξη και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, καθώς και η συνεργασία τους με ανθρώπους της τέχνης.

Επιμέλεια κειμένου:

Αλεξάνδρα Σαρρηγεωργίου (M.S. Educ.), Ντόρα Ζαχαροπούλου

Καλλιτεχνική Ομάδα ΆΝΑΣΣΑ

anassaart.wixsite.com/site

 

Η ομάδα Άνασσα παρουσιάζει σε σχολεία την παιδική παράσταση “Ο Ονειρούλης στον Μαγικό Κόσμο των Σχημάτων”. Μία διαδραστική παράσταση με παράλληλη προβολή stop motion animation και συνοδευτική βιωματική δράση για παιδιά 4 – 8 χρονών.

 

 

Λίγα λόγια για την Ντόρα και την Αλεξάνδρα:

Η Ντόρα Ζαχαροπούλου είναι απόφοιτος της Δραματικής Σχολής Διομήδη Φωτιάδη, Πτυχιούχος του Γεωλογικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών και απόφοιτος του Αμερικάνικου Κολλεγίου Αθηνών (Pierce College). Έχει παρακολουθήσει ιδιαίτερα μαθήματα ορθοφωνίας και τραγουδιού με τη Λουτσία Φρατσέα, σεμινάρια κίνησης με την Αμαλία Μπένετ και τη Τζόζεφ Τορναμπέτ καθώς και σεμινάρια παντομίμας με την Ασπασία Κράλλη και αρχαίας τραγωδίας με την Άντζελα Μπρούσκου.Ως ηθοποιός έχει συνεργαστεί με το Θέατρο Τσέπης στην παράσταση Confusion = χύσεις σε σκηνοθεσία Θράσου Καμινάκη, με το Δημοτικό Θέατρο Περιστερίου στις Φοίνισσες του Ευριπίδη, με το Θέατρο της Σιωπής της Ά. Κράλλη στα έργα Πενθέας Πάσχων (σκην. Χρ. Βαλαβανίδη) και Άτακτη Τάξη (σκην. Χρ. Βαλαβανίδη, Α. Κράλλη), στις Βάκχες του Ευρυπίδη (σκην. Μ. Βακούση), με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κοζάνης στις παραστάσεις Η Πεντάμορφη και το Τέρας (σκην. Α. Αλεξανδράκη), Πώς να ληστέψετε μια Τράπεζα (σκην. Γ Κακλέα) και να Ζει κανείς ή να Συζεί; (σκην. Κ. Σπανού). Έχει συμμετάσχει στις τηλεοπτικές σειρές Έτσι ξαφνικά, Επτά θανάσιμες πεθερές, Camera Café, Είσαι πολύ αλήτης τελικά, Ένας μήνας και κάτι, Λούφα και παραλλαγή, καθώς στο Λουτρό των Αέρηδων και στην ταινία Close…so close της Στέλλας Θεοδωράκη.Το 2009 ίδρυσε μαζί με τη Μαρία Πάνου την ομάδα «Άνασσα». Την Άνοιξη του 2010 παρουσίασαν την πρώτη τους παραγωγή Γυάλινα Πηγάδια (σκην. Π. Αδάμ). Το Σεπτέμβριο του 2011 η Άνασσα παρουσίασε Το Απόκρυφον Σημείον (σκην. Ντ. Ζαχαροπούλου) στο Λουτρό των Αέρηδων, ενώ το έργο ανέβηκε για δεύτερη φορά στο Μουσείο Νεώτερης Κεραμικής τον Μάιο και τον Ιούνιο του επόμενου έτους.

 

Η Αλεξάνδρα Σαρρηγεωργίου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1991. Είναι απόφοιτος του Παιδαγωγικού τμήματος προσχολικής ηλικίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Τ.Ε.Α.Π.Η) και της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης (Κ.Σ.Ο.Τ.). Έχει παρακολουθήσει και διδάξει σεμινάρια συγχρόνου χορού, κίνησης και αυτοσχεδιασμού καθώς και σεμινάρια μουσικο-κινητικής εκπαίδευσης και αγωγής σε Ελλάδα, Βέλγιο, Πράγα και Αγγλία. Έχει συμμετάσχει σε διάφορες παραστάσεις ως χορεύτρια/ηθοποιός, αλλά και ως εμψυχώτρια εκπαιδευτικών δράσεων. Σήμερα ζει στο Βέλγιο, όπου ολοκληρώνει το μεταπτυχιακό πρόγραμμα με τίτλο “Management and innovation in Educational siences”. Παράλληλα είναι ενεργό μέλος της  ομάδας ΑΝΑΣΣΑ ως σύμβουλος ανάπτυξης του εκπαιδευτικού υλικού των θεατρικών παραστάσεων και άλλων καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων.

 

)