Άρθρα και Νεα

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

Η Ντόρα Ζαχαραπούλου μας μιλάει για την παράσταση Ο ΟΝΕΙΡΟΥΛΗΣ ΣΤΟΝ ΜΑΓΙΚΟ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ.

Ημερομηνια: 23-01-2018

Η ομάδα της Teacherland είναι πολύ χαρούμενη που είναι χορηγός επικοινωνίας της διαδραστικής παράστασης Ο ΟΝΕΙΡΟΥΛΗΣ ΣΤΟΝ ΜΑΓΙΚΟ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ που παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β & Μ Θεοχαράκη από την ομάδα Άνασσα. Πρόκειται για μία διαδραστική παράσταση με παράλληλη προβολή stop motion animation και συνοδευτική βιωματική δράση για παιδιά 4 – 8 χρονών. Μια εκ των δημιουργών της παράστασης, η ηθοποιός Ντόρα Ζαχαροπούλου, μας απαντάει σε κάποια ερωτήματα μας για την παράσταση και μας βοηθάει να μπούμε στον κόσμο του Ονειρούλη.

 

1. Γιατί η παράστασή σας ανεβαίνει στο ίδρυμα Θεοχαράκη; Είναι η πρώτη φορά που φιλοξενήστε σε αυτόν τον χώρο; 

 Η παράσταση Ο ΟΝΕΙΡΟΥΛΗΣ ΣΤΟΝ ΜΑΓΙΚΟ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ έκανε πρεμιέρα στον ΙΑΝΟ τον Οκτώβριο του 2016 και από τότε έχει παρουσιαστεί σε διάφορους πολιτιστικούς χώρους και σχολεία και μέχρι στιγμής την έχουν παρακολουθήσει και αγαπήσει  2500 παιδιά. Είναι σχεδιασμένη έτσι ώστε να προσαρμόζεται χωροταξικά και έχει την δυνατότητα να χωρέσει σε μία μικρή σχολική αίθουσα αλλά και σε μια θεατρική σκηνή χωρίς να αλλοιώνεται το αισθητικό, διαδραστικό και εκπαιδευτικό αποτέλεσμά της. Για το 2018  είμαστε χαρούμενοι που μπορούμε να παρουσιάσουμε την δουλειά μας στο Ίδρυμα Θεοχαράκη, έναν χώρο που είναι γνωστός για την ποιότητα και την αισθητική των δράσεων που φιλοξενεί. Άλλωστε, ο προσανατολισμός του ιδρύματος σε εκπαιδευτικά και εικαστικά εργαστήρια και ο τρόπος που συνδυάζει την εκπαίδευση με την τέχνη, μας βρίσκει απόλυτα σύμφωνους.

 

2. Πώς θα δώσετε διαδραστικό χαρακτήρα στην παράστασή σας; Πέρα από το θεατρικό μέρος, από ποιες άλλες δράσεις πλαισιώνεται η παράσταση;

 Η διάδραση με τα παιδιά ξεκινά πριν την παράσταση. Η εμψυχώτρια Ήρα Μαγαλιού εισάγει μέσα από ερωτήσεις και παιχνίδια τους μικρούς θεατές στην υπόθεση του έργου.  Κατά την διάρκεια της παράστασης τα παιδιά έχουν την δυνατότητα να εκφράσουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους και με την βοήθεια της ηθοποιού Ελευθερίας Γαλιατσάτου να οδηγηθούν αβίαστα στην κατανόηση βασικών εννοιών της Γεωμετρίας. Την παράσταση ακολουθεί εκπαιδευτική δράση με πίνακες Kandinsky και κατασκευή χάρτινης μαριονέτες. Οι δραστηριότητες αυτές δίνουν στο παιδί την ευκαιρία να χρησιμοποιήσει όσα είδε στην παράσταση και να εκφρασθεί.

 

3. Ποια είναι η βασική ιδέα γύρω από την οποία περιστρέφεται η παράστασή σας; 

 Η ιδέα μιας παράστασης για την γεωμετρία ήταν για μένα μια πρόκληση. Θέλησα να κάνω μια παράσταση που να μπορεί να αποτελέσει κομμάτι του μαθήματος και να περιγράψει με ευχάριστο, δημιουργικό και αβίαστο τρόπο κάποιες από τις βασικές έννοιες των μαθηματικών στα παιδιά. Και να τους δείξω με τον δικό μου τρόπο την ομορφιά και την αναγκαιότητα της γεωμετρίας.

 

4. Ποια είναι τα βασικότερα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της παράστασής σας; Ποια θα είναι τα βασικά μέσα που θα χρησιμοποιήσετε στην παράστασή σας, προκειμένου να εισάγετε τα παιδιά στον κόσμο της γεωμετρίας;

 Το κύριο χαρακτηριστικό της παράστασης είναι η διαδραστικότητα της, η χρήση του stop motion animation καθώς και ο συνδυασμός της με την εκπαιδευτική δραστηριότητα. Όλα αυτά βοηθούν τα παιδιά να καταλάβουν την ιστορία, να συμμετέχουν και να εκφραστούν μέσα από ερωτήσεις, παιχνίδια και κατασκευές.

 

5. Με ποιο τρόπο θα μπορέσει μια γραμμή να αλλάξει τη μονότονη ζωή του Ονειρούλη;

 Η γραμμή είναι το αποτέλεσμα της κίνησης του Ονειρούλη, ενός σκεπτόμενου σημείου . Παρόλα αυτά, είναι διαφορετική από αυτόν αφού είναι ευέλικτη και έχει όρια και μέτρο, κάτι που δεν έχει  ο ήρωας της ιστορίας. Η γραμμή προτείνει στο σημείο να παίξουν. Μέσα από αυτό το παιχνίδι  δημιουργούνται οι γωνίες και στην συνέχεια τα σχήματα. Όλα προέρχονται μέσα από τα παιχνίδια και τις διαφορετικές κινήσεις που κάνουν οι δύο φίλοι. Η γραμμή δίνει την ευκαιρία στον Ονειρούλη να φτιάξει μαζί της έναν ολόκληρο κόσμο, να γνωρίσει νέους φίλους και να ταξιδέψει ακόμα και σε άλλες διαφορετικές επιπεδοχώρες!

 

6. Τα σημερινά παιδιά ονειρεύονται και στα όνειρά τους υπάρχει μια θέση για τον Ονειρούλη; 

 Ο Ονειρούλης είναι ένας ήρωας που τα παιδιά αγαπούν. Ταυτίζονται μαζί του και τον ακολουθούν με χαρά στις περιπέτειές του εξερευνώντας παίζοντας την Επιπεδοχώρα. 

 

7.Ποιες γεωμετρικές έννοιες παρουσιάζονται στην παράσταση;

 Μέσα στην διάρκεια της παράστασης και της εκπαιδευτικής δράσης τα παιδιά θα μάθουν για το σημείο, την γραμμή, τις γωνίες, και τα βασικά σχήματα (κύκλος, τρίγωνο, τετράπλευρο), τις έννοιες του μέτρου και του ορίου.  

 

8. Έχετε δηλώσει για την θεατρικό σας πως σε αυτό: "το Σημείο και η Γραμμή θα συνεργαστούν και θα ανακαλύψουν ότι μπορούν, παίζοντας και δοκιμάζοντας νέους τρόπους, να δημιουργήσουν βήμα προς βήμα όλα όσα λαχταρούν!" Πιστεύετε ότι το παιχνίδι και η αναζήτηση νέων τρόπων μπορούν να μας βοηθήσουν να κατακτήσουμε τους στόχους μας;     

 Όλα ξεκινούν από μια άναρχη σκέψη, ένα όνειρο που βγαίνει αβίαστα από μέσα μας χωρίς να το καθοδηγήσουμε. Όταν το όνειρο εκφράζει μια πραγματικά βαθιά μας ανάγκη, με κάποιο τρόπο μας αναγκάζει να κινηθούμε, χαοτικά στην αρχή και προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση στην συνέχεια. Η κίνηση αυτή είναι που μορφοποιεί σιγά σιγά το όνειρο, την σκέψη μας. Και είναι πάντα παιχνιδιάρικη και διασκεδαστική. Το παιχνίδι περιέχει μέσα του την ευχαρίστηση, την χαρά της ανακάλυψης νέων τρόπων, την ηδονή της επικοινωνίας με μας και τους άλλους. Η ευχαρίστηση του παιχνιδιού είναι αυτή που μας κρατά σε εγρήγορση, μας ανατροφοδοτεί με θετική ενέργεια και δεν μας αφήνει να εγκαταλείψουμε τις προσπάθειες μας. Είναι το κλειδί για την δημιουργία και για την επίτευξη των στόχων μας. 

 

9. Ο Ονειρούλης ξεκινάει ως σημείο, αλλά δεν αργεί να γίνει ένα ολόκληρο σχήμα. Πιστεύετε ότι μόνο εάν ονειρευόμαστε το ουτοπικό μπορούμε να θεωρηθούμε ρεαλιστές και πώς μπορεί να μας βοηθήσει το όνειρο να αποδράσουμε από μη επιθυμητές καταστάσεις; 

 Το Όνειρο είναι μόνο η αρχή των πραγμάτων. Είναι ένας πρώτος σχεδιασμός για το οτιδήποτε θέλουμε να φτιάξουμε. Χωρίς το όνειρο δεν πυροδοτείται η δημιουργία. Όσο πιο ισχυρό και ειλικρινές είναι, τόσο πιο πολύ μας βάζει στην διαδικασία να δοκιμάσουμε και να κινηθούμε με νέους τρόπους. Η πορεία από το όνειρο (την σύλληψη) έως την πραγμάτωση είναι μια υπέροχη περιπέτεια κατά την διάρκεια της οποίας αλλάζουμε, εξελισσόμαστε και μαζί με μας εξελίσσεται και το όνειρό μας. Και η δημιουργία μας, όπως και ένα παιδί που μεγαλώνει, ελευθερώνεται και μας ξεπερνά!

 

10. Αλήθεια, εσείς γνωρίζετε τρόπους με τους οποίους η Επιπεδοχώρα μπορεί να αλλάξει μορφή και να γίνει μια ενδιαφέρουσα περιοχή με αμβλείες γωνίες, καμπύλες, ορθογώνια παραλληλεπίπεδα και κόλουρους κώνους;  

 Η Επιπεδοχώρα είναι για μένα ο τέλειος παιδότοπος. Μέσα σε αυτή την χώρα δεν υπάρχουν σύνορα και πάνω της μπορούμε να δημιουργήσουμε άπειρους συνδυασμούς που να μας διασκεδάσουν και πολλές φορές να μας εκπλήξουν με την πρωτοτυπία τους. Η Επιπεδοχώρα είναι ένας καμβάς που πάνω του σημεία, γραμμές, γωνίες και σχήματα γεμίζουν φώς και χρώματα, σπάνε, ξαναενώνονται και δημιουργούμε εικόνες γεμάτες συναισθήματα και ιστορίες. Δεν είναι τυχαίο που  στην συνοδευτική δραστηριότητα της παράστασης προβάλλονται έργα του ζωγράφου Kandinsky μέσα από τα οποία τα παιδιά αναγνωρίζουν σχήματα και φτιάχνουν διαφορετικές δικές τους ιστορίες επικοινωνώντας έτσι με τον ζωγράφο και το έργο του.

 

11 Η Άνασσα έχει προγραμματίσει και άλλες δραστηριότητες στο Ίδρυμα Θεοχαράκη. Θα θέλατε να μας πείτε ορισμένα λόγια γι' αυτές;

 Με αφορμή την ιστορία του Ονειρούλη η ομάδα της ΆΝΑΣΣΑ δημιούργησε εικαστικά εργαστήρια για παιδιά μέσα από τα οποία δουλεύονται άμεσα και έμμεσα βασικές έννοιες της γεωμετρίας. Στο Ίδρυμα Θεοχαράκη θα παρουσιάσουμε

  • Workshop MANGA για παιδιά 9-12 χρονών στις 13/2, 20/2 και 27/2
  • Εικαστικά εργαστήρια «ΦΥΤΕΥΩ ΓΡΑΜΜΕΣ ΚΑΙ ΧΡΩΜΑΤΑ… ΘΕΡΙΖΩ ΙΣΤΟΡΙΕΣ» για παιδιά 4-6 χρονών στις 6/3, 13/3, 20/3, 27/3 για τους ζωγράφους Kadinsky, Klee, Miro & Malevichv και
  • Workshop ORIGAMI για παιδιά 8-10 χρονών στις 18/4, 25/4, 2/5, 9/5

 

12. Η ομάδα Άνασσα είναι ένα σύνολο αμιγώς θεατρικό ή ενσωματώνει και καλλιτέχνες από ποικίλους χώρους. Αν συμβαίνει το δεύτερο, για ποιο λόγο οδηγηθήκατε σε αυτή την επιλογή; 

 Η ομάδα ΆΝΑΣΣΑ δημιουργήθηκε από καλλιτέχνες, επιστήμονες και εκπαιδευτικούς τον Δεκέμβριο του 2009 και παράγει δράσεις (παραστάσεις, εργαστήρια, σεμινάρια, εκδόσεις κ.α.) που συνδυάζουν αρμονικά το γνωστικό αντικείμενο των θετικών Επιστημών  & των Νέων Τεχνολογιών με τις Καλές Τέχνες, τις κοινωνικές & ανθρωπιστικές Επιστήμες . Μέσα από τις δράσεις της ομάδας διερευνούμε και προβάλλουμε την αλληλοεπικάλυψη των διαφορετικών Επιστημών και την έκφρασή τους μέσα από τις Καλές Τέχνες λαχταρώντας  έναν διαφορετικό τρόπο εκμάθησης και αφομοίωσης των γνωστικών τομέων.

 

13. Ποια θα είναι τα επόμενα καλλιτεχνικά βήματα της Άνασσα;

 Η ΆΝΑΣΣΑ θα παρουσιάσει τους επόμενους μήνες νέα workshop με θέματα μέσα από την διδακτέα ύλη της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τα μαθήματα της φυσικής και της βιολογίας καθώς και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «ΑΚΟΥ ΤΟ ΧΑΡΤΙ… ΕΧΕΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΝΑ ΣΟΥ ΠΕΙ» για παιδιά και ενήλικες με θέμα το βιβλίο που θα παρουσιαστεί σε βιβλιοθήκες,  πολιτιστικούς χώρους και σχολεία. Παράλληλα έχει ξεκινήσει την παραγωγή της νέας της θεατρικής παράστασης με θέμα τον βυθό και τα οικοσυστήματα που θα παρουσιασθεί την νέα θεατρική σεζόν.. Τέλος, ξεκινά την συνεργασία της με την ομάδα του teacherland θέλοντας να επικοινωνήσει την μέχρι τώρα δουλειά της αλλά και να δημιουργήσει νέα projects με την ιδιαίτερα καταρτισμένη ομάδα του teacherland .

 

Μπορείτε να παρακολουθήσετε την παράσταση στις 28 Ιανουαρίου, 4 & 11 Φεβρουαρίου 2018, 15:00 – 16:00

Πληροφορίες – Κρατήσεις: 2103611206