Άρθρα και Νεα

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

Παιδικα εργαστήρια ORIGAMI και MANGA! Γνωρίζοντας τη μαγεία του Ιαπωνικού κόμικ και την τέχνη του διπλωμένου χαρτιού.

Ημερομηνια: 23-01-2018

Επειδή ξέρουμε πόσο πολύ τα παιδιά λατρεύουν να δημιουργούν με τα χέρια τους και πόσο αγαπάνε τα κόμικς, σας προτείνουμε τα παιδικά εργαστήρια που διοργανώνει η ομάδα Άνασσα.  Η Άρτεμις Κατσαμπάνη – Ohta μας μιλάει για τα εικαστικά σεμινάρια για παιδιά που διδάσκει στο  Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β & Μ Θεοχαράκη και για την συνεργασία με την ομάδα Άνασσα.

MANGA μου!

 Για παιδιά 9 – 12 ετών
Τρίτη 18:00-19:30

13 Φεβρουαρίου: Το πρόσωπο

20 Φεβρουαρίου: Η ανατομία του σώματος 

27 Φεβρουαρίου: Σχεδιάζοντας τον δικό μου ήρωα 

ORIGAMI (ΟΡΙΓΚΑΜΙ) Για παιδιά 8 – 10 ετών
Τετάρτη 18:00-19:00

18 Απριλίου: Παραδοσιακά σχέδια

25 Απριλίου: Λουλούδια που δεν μαραίνονται ποτέ!

2 Μαΐου: Ζωάκια πολλά και χαριτωμένα!

9 Μαΐου: Σαμουράι / Νίντζα

 


1.Αυτή είναι η πρώτη φορά που συνεργάζεστε με την Άνασσα και ποιο ήταν το κίνητρο για εσάς γι΄αυτή τη συνεργασία;

Συνεργάζομαι με την Άνασσα εδώ και κάποιο καιρό. Μου έγινε η πρόταση να δείξω σε παιδιά την τεχνοτροπία manga και την τέχνη χαρτοδιπλωτικής origami, Ιαπωνικής προέλευσης και οι δύο. Έτσι μου δόθηκε η ευκαιρία να ασχοληθώ με κάτι που αγαπάω από μικρή και να μοιραστώ κι ένα κομμάτι της καταγωγής μου. Μου άρεσε η αισθητική της Άνασσας, καθώς και η διδακτική προσέγγιση των εργαστηρίων. Αγάπη και σεβασμός για τα παιδιά και τον πολιτισμό.

 

2.Απαιτήθηκαν ειδικές σπουδές για να μπορέσετε να υποστηρίξετε τα εικαστικά εργαστήρια της Άνασσα και αν ναι, ποιες ήταν αυτές;

Ο δικός μου ρόλος στην ομάδα είναι αυτός της εικαστικού. Τελείωσα ζωγραφική στην ΑΣΚΤ. Για τα εργαστήρια manga και origami όμως έπαιξε σημαντικό ρόλο και η καταγωγή μου, καθώς είχα έρθει σε επαφή με αυτά από παιδική ηλικία. Βέβαια, κύρια προϋπόθεση για τον σχεδιασμό και την εκτέλεση  τέτοιου είδους εργαστηρίων είναι η αγάπη όλων των συντελεστών για τα παιδιά και τις τέχνες. Επιπρόσθετα, οι συντελεστές προερχόμαστε από κοντινούς αλλά και διαφορετικούς χώρους βοηθώντας μας να έχουμε ένα πιο εκπαιδευτικά άρτιο αποτέλεσμα.

 

3.Τι μπορεί να περιμένει ένα παιδί που θα παρακολουθήσει τα εικαστικά σας σεμινάρια.

Αυτό που μου άρεσε από την αρχή, είναι ότι τα εργαστήρια δεν αποτελούν απλώς χρόνο απασχόλησης για ένα παιδί. Είναι δομημένα με τέτοιο τρόπο, ώστε το παιδί να μάθει κάτι νέο και ενδιαφέρον, να δημιουργήσει, να παίξει και να χρησιμοποιήσει τη φαντασία του. Και τελικά να περάσει καλά, αλλά να έρθει και σε επαφή με τον πολιτισμό από πολύ μικρή ηλικία.

 

 5.Με ποιον τρόπο τα παιδιά θα έρθουν σε επαφή με τα ιαπωνικά κόμικ Manga;

Ξεκινάμε με μια ιστορική αναδρομή, κατά την οποία τα παιδιά μαθαίνουν ότι τα manga δεν είναι απλά κόμικ, αλλά μια μακροχρόνια και ενδιαφέρουσα εξέλιξη της Ιαπωνικής ζωγραφικής. Στη συνέχεια σχεδιάζουμε όλοι μαζί, βήμα-βήμα, τον δικό μας χαρακτήρα.

 

6. Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι φορείς ασχολούνται με το origami. Τι το ιδιαίτερο θα έχουν οι εκδηλώσεις της Άνασσα σχετικά με αυτή την τεχνική και την τέχνη;

Θεωρώ πως αυτό που ίσως προσδίδει στα εργαστήρια origami της Άνασσας μια ιδιαιτερότητα, είναι η σύνδεσή μου με τον Ιαπωνικό πολιτισμό. Στην Ιαπωνία τα παιδιά, ξεκινούν από το σχολείο, από πολύ νωρίς και μαθαίνουν λίγα λίγα κάποια origami. Ό,τι είχε μάθει η μητέρα μου λοιπόν από τα παιδικά της χρόνια στην Ιαπωνία, το έδειξε και σε μένα. Μετά πήραμε βιβλία για τα origami και κάναμε περισσότερα σχέδια. Και αργότερα, χωρίς να το συνειδητοποιήσω, είχα πλέον βρεθεί να ασχολούμαι πολλά χρόνια με αυτά. Είναι κάτι που αγαπώ και το μοιράζομαι πολύ ευχάριστα. Φυσικά σε όλα τα εργαστήρια παίζουν πάρα πολύ σημαντικό ρόλο και η Ήρα Μαγαλιού, που είναι εμψυχώτρια φοβερή και την αγαπούν τα παιδιά και η Ντόρα Ζαχαροπούλου, που συνεισφέρει σημαντικά στη δομή των εργαστηρίων, με τις πρωτότυπες και ωραίες ιδέες της. Η καθεμία θεωρώ, καθώς προερχόμαστε από διαφορετικούς χώρους, προσφέρει κάτι ενδιαφέρον στο τελικό αποτέλεσμα. Τα παιδιά φεύγοντας από το εργαστήριο, έχουν μάθει για την ιστορία των origami, για τις εφαρμογές που έχουν σε άλλους τομείς και φυσικά έχουν διασκεδάσει, φτιάχνοντας τα δικά τους origami που τα δείχνουμε βήμα βήμα.

 

7.Ποιοι είναι οι στόχοι των εργαστηριών;

Να έρθει από μικρή ηλικία ένας άνθρωπος σε επαφή με την τέχνη, να αποκτήσει εικαστική παιδεία καθώς η τέχνη είναι για όλους και αν υπάρχουν τα ερεθίσματα από νωρίς, τα πράγματα μετά εξελίσσονται απλά και αβίαστα. Φυσικά πέρα από το να ανοίξουν οι ορίζοντες των παιδιών, μας ενδιαφέρει και να περάσουν όμορφα και να φύγουν με ένα χαμόγελο από τα εργαστήρια.

 

9.Ποια τα υλικά και οι τεχνικές που θα χρησιμοποιήσετε;

Για τα manga χρειαζόμαστε μόνο ένα χαρτί κι ένα μολύβι, ακολουθούμε κάποιους αισθητικούς κανόνες κι από εκεί και πέρα είναι μόνο φαντασία, που τα παιδιά φυσικά πάντα έχουν. Στα origami χρησιμοποιούμε τετράγωνα χαρτιά που να μπορούν να έχουν μνήμη- δηλαδή να κρατήσουν μια τσάκιση. Εκεί υπάρχουν συγκεκριμένα βήματα που πρέπει να κάνουμε καθώς το ένα δίπλωμα στηρίζεται πάνω στο προηγούμενο.

 

10.Κατά την διάρκεια των εργαστηριών γίνεται σύνδεση της τέχνης με άλλους τομείς της ζωής;

Φυσικά. Είναι ένα σημαντικό κομμάτι των εργαστηρίων για να βλέπουν τα παιδιά πως αυτά που μαθαίνουν, δεν είναι απλά ένα παιχνίδι ή μια χειροτεχνία, αλλά έχουν εφαρμογή σε πάρα πολλά πράγματα και τα συναντάμε καθημερινά γύρω μας. Στα manga δείχνουμε την ιστορική εξέλιξή τους από τη παραδοσιακή ζωγραφική, τη σημασία των εμπορικών σχέσεων Ανατολής - Δύσης στον Β' Παγκόσμιο πόλεμο και φτάνουμε στο σήμερα, που μπορούμε να συναντήσουμε στην Ιαπωνία έναν παππού να διαβάζει manga στο μετρό ή να δούμε ένα ολόκληρο μουσείο αφιερωμένο στα manga και τα anime. Τα origami λόγω της γεωμετρικότητας και της στιβαρότητάς τους έχουν χρησιμοποιηθεί στην αρχιτεκτονική, τη διακόσμιση, την τεχνολογία. Είδαμε ακόμα και έναν concept δορυφόρο της NASA να έχει στηριχτεί η ιδέα του στις τεχνικές των origami.

 

11.Πως βιώνεται την επαφή σας με τα παιδιά σε αυτά τα εργαστήρια;

Η επαφή με τα παιδιά είναι το βασικό στοιχείο των εργαστηρίων και η διαφορετική σύσταση της κάθε ομάδας παιδιών κάνουν το κάθε εργαστήριο μοναδικό. Τα παιδιά είναι καθρέφτης του περιβάλλοντός τους, αρκούν λίγα λεπτά για να καταλάβεις τι συμβαίνει γύρω τους. Έχουν μια αλήθεια, ό,τι και να σημαίνει αυτό. Έναν αυθορμητισμό και έναν ενθουσιασμό που είναι χαρακτηριστικά που, τις περισσότερες φορές σβήνουν καθώς μεγαλώνουμε. Υπάρχουν κάποιες φορές που μπορεί να είναι δύσκολη η επικοινωνία, αλλά πάντα αυτή η επαφή με τα παιδιά είναι όμορφη και σε κάνει να θυμάσαι να εκτιμάς τα απλά πράγματα της ζωής.

 

12.Θέλετε να μας περιγράψετε ένα περιστατικό που έχει χαρακτεί στην μνήμη σας από κάποιο παιδικό εργαστήριο;

 Στο τέλος των εργαστηρίων manga ζητούσαμε από τα παιδιά να μας αφηγηθούν μια ιστορία με τον χαρακτήρα που έφτιαξαν. Συνήθως έλεγαν σουρεαλιστικές και αστείες ιστορίες, με ποδοσφαιριστές, νίντζα, εξωγήινους κ.λπ. Μια φορά όμως, ένα μικρό αγοράκι από τη Συρία, μας είπε μια φοβερή ιστορία για ανθρώπους ανεπιθύμητους και κυνηγημένους και προς το τέλος της αφήγησής του δεν μπορούσε πια συνεχίσει. Ήταν μια επαναφορά στη πραγματικότητα, από τα μάτια ενός οκτάχρονου παιδιού... Σκληρή και σκοτεινή, ειδικά για μια τέτοια ηλικία. Εκεί τον βοηθήσαμε και συνεχίσαμε όλοι μαζί, δίνοντας ένα χαρούμενο και αισιόδοξο τέλος. Όλοι οι άνθρωποι, ασχέτως του τι μας έχει συμβεί, έχουμε ένα μέλλον άγραφο, όλοι έχουμε τις προοπτικές να γίνουμε ευτυχισμένοι.

 

Λίγα λόγια για την Άρτεμις:

Η Άρτεμις Κατσαμπάνη Ohta γεννήθηκε στο Δυτικό Βερολίνο το 1985 και έχει Ελληνική και Ιαπωνική καταγωγή.Σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών από το 2005 μέχρι το 2011, με καθηγητές τους Τ. Πατρασκίδη, Π. Χαραλάμπους, Ζ. Αρβανίτη και Β. Καζάκο. Το 2009 παρακολούθησε στο Central Saint Martins το τμήμα MA Performance Design and Practice με υποτροφία Erasmus. Έχει πραγματοποιήσει μια ατομική έκθεση και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις σε γκαλερί και μουσεία. Εργάζεται ως εικαστικός και είναι μέλος του ΕΕΤΕ από το 2011. Παράλληλα εργάζεται και ως βοηθός σε εργαστήριο προετοιμασίας για τις σχολές Καλών Τεχνών. Έχει εργαστεί και ως διερμηνέας και συντονίστρια για το Ιαπωνικό κρατικό κανάλι NHK το 2015, αλλά και για το κανάλι TBS κατά τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 2004.

 

 

)