Άρθρα και Νεα

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

Εικαστικά εργαστήρια:“Φυτεύω γραμμές και χρώματα. Θερίζω ιστορίες”, Καντίνσκυ, Κλεε, Μιρό, Μαλέβιτς.

Ημερομηνια: 23-01-2018

Τα εικαστικά εργαστήρια της Άνασσας, υπό τον γενικό τίτλο “Φυτεύω γραμμές και χρώματα. Θερίζω ιστορίες”, έχουν σκοπό να φέρουν σε επαφή παιδιά 4 – 6 ετών με το έργο των ζωγράφων Καντίνσκυ, Κλεε, Μιρό, Μαλέβιτς  αλλά και με τα καλλιτεχνικά ρεύματα που εκπροσωπούν.  Τα εργαστήρια μπορείτε να κλείσετε  για το σχολείο σας ή τον εκπαιδευτικό οργανισμό σας στέλνωντας email στην ηλεκτρονική διεύθυνση sales@teacherland.gr. Η Ήρα Μαγαλιού μας μιλάει για την διοργάνωση και την διδασκαλία αυτών των εικαστικών εργαστηρίων. 

  1. Αυτή είναι η πρώτη φορά που συνεργάζεστε με την Άνασσα και ποιο ήταν το κίνητρο για εσάς γι΄αυτή τη συνεργασία;

Η συνεργασία μου με την Άνασσα ξεκίνησε το 2014, κατά το ανέβασμα μιας παιδικής θεατρικής παράστασης.Αρχικό κίνητρο για τη συνεργασία αυτή, στάθηκε η αισθητική προσέγγιση και οι διαθέσεις που χαρακτηρίζουν τη δουλειά της Ντόρας Ζαχαροπούλου, που μου φαίνονταν βαθειά ουσιώδεις αλλά και συγκλίνουσες προς τις δικές μου. Για τη συνέχεια της συνεργασίας μας, το κίνητρο θα έλεγα ότι συμπληρώθηκε από την υπεύθυνη στάση της Άνασσας απέναντι στα παιδιά. Δηλαδή, από τη συνέπεια και τον σεβασμό με τα οποία αντιμετωπίζει τα παιδιά σε κάθε της δράση και παραγωγή.

2.Απαιτήθηκαν ειδικές σπουδές για να μπορέσετε να υποστηρίξετε τα εικαστικά εργαστήρια της Άνασσα και αν ναι, ποιες ήταν αυτές;

Η ενασχόλησή μου με τη ζωγραφική ανέκαθεν, όπως και το γεγονός ότι εργάζομαι ως εμψυχώτρια σε διάφορες παιδικές εκδηλώσεις τα τελευταία 12 χρόνια, εξηγούν την εμπλοκή μου στα εικαστικά εργαστήρια της Άνασσας. Έχω παρακολουθήσει κύκλους σεμιναρίων γύρω από το θεατρικό παιχνίδι, το θέατρο της επινόησης και μαθήματα σχεδίου στα εργαστήρια του Κώστα Αργύρη και του Γρηγόρη Κολιζέρα, επί σειρά ετών. Πέρα και πάνω απ' όλα αυτά όμως, έχω αναμιχθεί στα εργαστήρια αυτά, επειδή συμμερίζομαι τη ρήση ενός Αμερικανού ποιητή και συγγραφέα:

Ο διανοούμενος λέει κάτι απλό με δύσκολο τρόπο.

Ο καλλιτέχνης λέει κάτι δύσκολο με απλό τρόπο”.

3. Τι μπορεί να περιμένει ένα παιδί που θα παρακολουθήσει τα εικαστικά σας σεμινάρια.

Τα παιδιά που θα παρακολουθήσουν τα εικαστικά εργαστήρια θα γνωρίσουν πρωτοπόρους εικαστικούς καλλιτέχνες, θα μάθουν για τη ζωή και το έργο τους, θα λάβουν μέρος σε βιωματικές δράσεις σχετικές μ' αυτό και θα παίξουν, δημιουργώντας τα δικά τους έργα τέχνης, εμπνευσμένα από τους καλλιτέχνες.

4.Με ποια κριτήρια επιλέγησαν οι Kandinsky, Klee, Miro και Malevich για το πρόγραμμα "Φυτεύω γραμμές και χρώματα. Θερίζω ιστορίες"; Θα θέλατε να μας μιλήσετε για το συγκεκριμένο πρόγραμμα;

Τα εικαστικά εργαστήρια της Άνασσας, υπό τον γενικό τίτλο “Φυτεύω γραμμές και χρώματα. Θερίζω ιστορίες”, έχουν σκόπο να φέρουν σε επαφή παιδιά 4 – 6 ετών με το έργο σπουδαίων ζωγράφων, αλλά και με τα καλλιτεχνικά ρεύματα που εκπροσωπούν.

Πραγματοποιούνται τα εξής τέσσερα εργαστήρια:

Βασίλι Καντίνσκυ – Φτιάχνοντας έναν κόσμο από το μηδέν.

Πάουλ Κλεε – Μια βόλτα με το σημείο και τη γραμμή.

Ζουάν Μιρό – Ζωγραφιές σαν ποιήματα, χρώματα σαν μουσική.

Καζιμίρ Μαλέβιτς – Συναισθήματα μεταμορφωμένα σε σχήματα.

Οι καλλιτέχνες αυτοί, επελέγησαν κατ' αρχήν επειδή θεωρούμε πως με όχημα τα έργα τους και τις θεματικές τους, τα παιδιά αυτών των ηλικιών, μπορούν να κατανοήσουν ακόμα καλύτερα έννοιες που τα γοητεύουν και τα απασχολούν, όπως: σημείο, γραμμή, σχήμα, μέγεθος, σύνθεση και ανασύνθεση.

Τα παιδιά, μαθαίνοντας γι' αυτούς και παίζοντας με τα έργα και τα νοήματα από τα οποία διαπνέονται, εισάγονται με οικείο και ευχάριστο τρόπο στον θαυμαστό κόσμο των εικαστικών τεχνών.

Τέλος, είναι βέβαια η αυτονόητη εκλεκτική συγγένεια που συνδέει αυτούς τους τέσσερις μεγάλους καλλιτέχνες.

5. Ποιοι είναι οι στόχοι των εργαστηριών;

Η Άνασσα επιδιώκει τα εργαστήρια που σχεδιάζει και διοργανώνει να έχουν τόσο εκπαιδευτικό όσο και ψυχαγωγικό στόχο. Μέσα στην μία ώρα που διαρκεί κάθε εργαστήριο, θέλουμε το παιδί να περάσει δημιουργικό αλλά και ξέγνοιαστο χρόνο, γνωρίζοντας, δοκιμάζοντας και παίζοντας. Και γυρίζοντας σπίτι του να έχει γεμίσει νέες εικόνες και εμπειρίες έχοντας συνδυάσει παίζοντας, γνωστικά πεδία όπως η γλώσσα, οι τέχνες, η ιστορία.

6.Ποιά τα υλικά και οι τεχνικές που θα χρησιμοποιήσετε;

Στα εικαστικά εργαστήρια “Φυτεύω γραμμές και χρώματα. Θερίζω ιστορίες”, ζωγραφίζουμε, συνθέτουμε τρισδιάστατες κατασκευές, κάνουμε κολάζ, χρησιμοποιώντας χαρτιά, χαρτόνια, αφρώδη υλικά, μαρκαδόρους, ξυλομπογιές, κόλλες σε μορφή στικ. Αλλά το βασικό μας συστατικό είναι η αγάπη για δημιουργία.

7.Κατά την διάρκεια των εργαστηριών γίνεται σύνδεση της τέχνης με άλλους τομείς της ζωής;

Η τέχνη είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη ζωή και το αντίστροφο. Κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων θα βρούμε πολλαπλές συνδέσεις της τέχνης με διάφορες ανθρώπινες ιδιότητες και εκφάνσεις της ζωής. Ανάγκη, συναίσθημα, συλλογικότητα, προσπάθεια, αλλαγή, εμπιστοσύνη, διαδρομή, ανακάλυψη, ασφάλεια, είναι μερικά από τα ζητήματα που θίγονται έμμεσα ή άμεσα.

Αυτό επιτυγχάνεται τόσο μέσα από το θεατρικό παιχνίδι που γίνεται σε σχέση με τους πίνακες των ζωγράφων, όσο και από τα ερεθίσματα που αντλούμε κατά τη σύντομη αφήγηση της βιογραφίας τους.

8.Πως βιώνεται την επαφή σας με τα παιδιά σε αυτά τα εργαστήρια;

 Χάρη στην επαφή μας με τα παιδιά, διατηρούμε σε εγρήγορση τo παιδί που ζει μέσα μας, μαθαίνουμε από αυτό και εξελισσόμαστε. Η συναναστροφή μαζί τους είναι ζωογόνος, πολύτιμη και κάθε φορά μοναδική, όπως άλλωστε μοναδικά είναι και τα ίδια τα παιδιά.

9.Θέλετε να μας περιγράψετε ένα περιστατικό που έχει χαρακτεί στην μνήμη σας από κάποιο παιδικό εργαστήριο; 

Στα εργαστήρια της Άνασσας έχουμε κάθε φορά την τύχη και την χαρά να γνωρίζουμε πάρα πολλά ευφυή, δημιουργικά και ετοιμόλογα παιδιά. Ανάμεσα σ' αυτά, θα ήθελα να αναφέρω ένα χαρισματικό εφτάχρονο αγόρι με κινητικές δυσκολίες, του οποίου μόνο η θέληση και το θάρρος το καθιστούσαν διαφορετικό ανάμεσα στα άλλα, την υπέροχη τετράχρονη Λεώνη που συναντήσαμε στην Κρήτη και που μας καθήλωσε με μία από τις ωραιότερες δραματοποιήσεις που έχω δει ποτέ μου και την επίσης τετράχρονη, γλυκύτατη Αλεξανδριανή, που αγαπάει και θυμάται όλους τους προηγούμενους ζωγράφους για τους οποίους έχουμε μιλήσει, κάθε φορά που έρχεται για να μιλήσουμε για κάποιον καινούριο!

Τέλος, θέλω να κάνω μια ξεχωριστή αναφορά σε όλα τα αξιοθαύμαστα παιδιά που έχουμε συναντήσει μέσα από κοινωνικές, μη κυβερνητικές οργανώσεις, τα οποία βιώνουν επιβαρυντικές συνθήκες ζωής και ελλιπή πρόσβαση στα κοινωνικά αγαθά και παρ' όλα αυτά, με τον ενθουσιασμό και την πνευματική συγκρότησή τους, μας γεμίζουν ελπίδα για το μέλλον.

 

Λίγα λόγια την Ήρα:

Η Ήρα Σ. Μαγαλιού γεννήθηκε στην Αθήνα το 1984.

Εργάζεται από το 2006 ως εμψυχώτρια και face painter σε παιδικές δράσεις και εκδηλώσεις και ως makeup artist από το 2014.

Έχει πάρει μαθήματα ελεύθερου σχεδίου στα εργαστήρια προετοιμασίας για την ΑΣΚΤ του Κώστα Αργύρη και του Γρηγόρη Κολιζέρα. Έχει παρακολουθήσει κύκλους σεμιναρίων Θεάτρου της Επινόησης, με εμψυχώτρια την Ευτυχία Τζαγκαράκη, Θεάτρου Δρόμου με την ομάδα Παντούμ, Stop-Motion Animation με εισηγητή τον Σπύρο Σιάκα, Εικονογράφησης Παιδικού Βιβλίου με εισηγητή τον Svetlin,

Κατασκευής & Εμψύχωσης Θεατρικής Μαριονέτας με εισηγήτρια την Δέσποινα Μαλλή και Face Painting - Special FX - Θεατρικού Μακιγιάζ με εισηγήτρια τη Λένια Saw.

 

 

)